کد مطلب: 296554
متخصص ارتوپدي جراح مفاصل و استخوان:
پوکي استخوان در چهارمحال و بختياري شايع است
تاریخ انتشار : 1403/03/16 13:27:55
نمایش : 166
متخصص ارتوپدي جراح مفاصل و استخوان گفت: پوکي استخوان در بين مردم چهارمحال و بختياري به دليل شرايط آب و هوايي و همچنين استفاده بيش از حد لبنيات شايع است.
به گزارش هفت چشمه؛ محسن درخشان متخصص ارتوپدي جراح مفاصل و استخوان در گفتگو با خبرنگار پايگاه خبري تحليلي  جهانبين نيوز؛ اظهار کرد: پوکي اسخوان يکي از بيمارهاي شايع استخوان و مفاصل است که در تمام جوامع به خصوص جامعه ايراني شيوع بسيار دارد.

وي با اشاره به اينکه افزايش آگاهي عمومي در راستاي پيشگيري از پوکي استخوان بسيار مهم است تصريح کرد: افراد از مصرف بيش از اندازه برخي از اغذيه‌ها دچار پوکي استخوان مي‌شوند.

درخشان تصريح کرد: به کاهش استحکام استخوان‌ها و ضعيف و شکننده شدن آنها، پوکي استخوان گفته مي‌شود، استخوان بافتي زنده مي‌باشد که دائماً در حال بازسازي و تخريب در بدن مي‌باشد.

وي بيان داشت: زماني که تراکم استخواني افراد از ميانگين طبيعي جوانان ۲۰ تا ۳۰ ساله دو نيم برابر کاهش پيدا کند فرد دچار پوکي استخوان شده است.

درخشان با اشاره به اينکه استخوان يک بافت زنده است که هر چند سال يک بار تغيير پيدا مي‌کند گفت: پوکي استخوان زماني حادث مي‌شود که استحکام يک استخوان از حالت طبيعي خارج شده و از بين رفته باشد.

وي با اذعان بر اينکه تمام استخوان‌هاي افراد مي‌توانند دچار پوکي استخوان شوند گفت: پوکي استخوان هيچوقت علائم خاصي ندارد بلکه يک بروز دارد و آن اين است که فرد دچار شکستگي استخوان مي‌شود و مهم‌ترين علائم پوکي استخوان بي علامتي آن است.

درخشان يادآور شد: زماني که استحکام استخوان فردي از حد نرمال کاهش پيدا کند و استخوان به خودي خود بشکند فرد دچار پوکي استخوان مي‌شود.

وي خاطر نشان کرد: شکستگي‌هايي که در ناحيه مچ دست، در ناحيه بازو، در محل ران و قسمتي که به لگنن متصل مي‌شود و مهره‌ها شايع‌ترين محل‌هايي است که پوکي استخوان، خود را به صورت شکستگي بروز مي‌دهد.

درخشان با اشاره به اينکه پوکي استخوان اغلب خودش را با شکستگي بروز مي‌دهد گفت: در زمان شکستگي فرد دردهاي مبهمي را در تمام بدن احساس مي‌کند.

وي ادامه داد: زماني که استخوان در حدي است که ضعيف شده در مرحله شکستگي قرار گرفته و آن فشاري که وارد استخوان مي‌شود پيام‌هاي درد است.

درخشان توضيح داد: ۵۰ درصد خانم‌ها و يک سوم آقايان در طول زندگي دچار شکستگي‌هاي ناشي از پوکي استخوان مي‌شوند.

وي با تاکيد بر اينکه ۴۰۰ هزار نفر از جمعيت استان چهارمحال و بختياري دچار پوکي استخوان شده اند گفت: پوکي استخوان در اين استان به دليل مصرف بيش از اندازه لبنيات و شرايط آب و هوايي شايع است.

درخشان يادآور شد: معمولاً افراد تا سن ۳۰ سالگي تراکم استخوام را دارند و به سن ۴۵ سالگي که رسيدند به حد ثبات رسيده و از ۴۵ سالگي به بعد کاهش تراکم استخوان را دارند و معمولاً در سن ۶۵ سالگي در معرض شکستگي ناشي از پوکي استخوان مي‌شوند.

انتهاي خبر /1020ج
 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg